Alexandru Matei

Nascut in Comuna Cauas judetul Satu Mare (atunci Salaj) la13 februarie1909.
In 1934 infiinteaza cercul de aeromodelism “Pescarus”, primul de acest gen din Moldova unde se instruiau in domeniul aviatiei un numar mare de elevi. Incepand din anul1935 a inceput constructia unui planor de scoala iar in primavara anului 1936 este terminat si expus la Liceu industrial de baieti Iasi.
Incepe zborul la Brasov, zboara la formare pe aerodromul I.A.R. sub conducerea domnului inginer Timosenco. In 1937 ainceput scoala de instructori de zbor fara motor la Sampetru (prima serie din tara) unde in ziua de 13 noeimbrie a realizat recordul national de durata, 6 ore 22 minute si 48 de secunde, cu planorul Grunau Baby YR-AFA iar in vara anului 1938 decoleaza cu planorul Grunau Baby avand la bord doar un altimetru si efectueaza primul zbor de noapte executat cu planorul la noi in tara.
La Bucuresti in vara anului 1940 a fost sef de zbor la scoala de zbor Dudesti-Cioplea, functie pe care a avut-o si la scoala de zbor de la Cernauti din 1942 pana in 1943 cand scoala de zbor a fost evacuata datorita razboiului.
In 1944 la Mocrea - Arad realizeaza pentru a doua oara recordul national de durata: 11 ore si 11 minute. Aterizarea fiind facuta dupa orele 23 au fost aprinse focuri care l-au ajutat. In acelasi an este trimis de Aeroclubul Olteniei pentru a organiza scoala de zbor de la Caracal unde a fost commandant de scoala pana la 10 august 1944. Ulterior zboara la Mocrea pana cand au trebuit sa suspende activitatea datorita apropierii frontului.
Face demersurile pentru infiintarea scolii de zbor fara motor de la Iasi iar pe 15 septembrie 1938 aceasta este inaugurata oficial si se zboara la Vladiceni, Tomesti si Valea Lunga dar in 1940 activitatea a fost suspendata (frontiera la Prut). Peste doi ani scoala se mutat la Letcani si Cucuteni dar a fost evacuata repede din cauza frontului.
Dupa razboi, facand o cerere ministerului de razboi i se aproba dotarea scolii cu materialul de zbor si cel auxiliar iar pe 18 aprilie 1948 scoala este deschisa oficial.
In tot acest timp a avut ocazia de a zbura cu planoarele: Zogling, Kassel 12, Kassel 20, Grunau 9, Grunau "ou", Grunau Baby, Goping 2 Biplas, WWS Wrona, Salamandra, Göppingen Gö 3 Minimoa, Vaie, R.G. 4 Pionier, LG-125 Sohaj, R.G. 5 Pescarus, R-08 Pilis si altele.
"Pentru noi cei care am inceput munca in acest sector de activitate, la epoca respectiva a fost un vis. Visul nostru s-a realizat si astazi ne bucuram nespus cand vedem planoristii nostri zburand alaturi de pasarile cerului in oceanul aerian care ne inconjoara." Alexandru Matei

Istoric aerodrom

Sportul aeronautic are rădăcini adânci la Iaşi, mărturie fiind zborul în 1912 cu un planor a elevilor Liceului Naţional, constituiţi în grupul "Infraroşii" din care făceau parte Ion Romanescu şi Horia Hulubei. Zboruri sporadice s-au făcut pe panta de la Vlădiceni, între anii 1935 - 1937, însă aeroclubul ia fiinţă oficial la data de 14 septembrie 1938 (de ziua Crucii).
Terenul de zbor şi infrastructura aparţineau Flotilei de aviaţie a cărui comandant era generalul Emil Gheorghiu. În anul 1940 terenul de zbor a fost amenajat pentru aviaţia militară de bombardament, vânătoare, legătura, recunoaştere, observaţie şi transport. De pe acest teren şi-au luat zborul escadrilele în dimineaţa zilei de 22 iunie 1941, atunci cand România a intrat în cel de-al doilea Razboi Mondial.
În perioada 1942-1944 şcoala de planorism a fost mutată la Cucuteni, 10 km vest de oraş, unde s-a zburat mult la pantă, instruindu-se numeroşi elevi. Din anul 1946 se revine pe vechiul teren sub denumirea de "Şcoala de pilotaj - Iaşi", denumire care va fi păstrata până În anul 1964 când ia denumirea de "Aeroclubul Moldova Iaşi", urmând ca in anul 2006 sa se schimbe in "Aeroclubul Alexandru Matei Iaşi".

Istoric planorism

Bogata activitate a sectorului planorism încă de la înfiinţarea aeroclubului şi până în prezent constă în brevetarea a mii de piloţi, obţinerea a zeci de"C" Argint şi "C" Aur, stabilirea a 29 recorduri naţionale de planorism precum şi îndeplinirea normelor pentru titlul de maestru al sportului de către numeroşi piloţi din ţară şi străinatate
În perioada 1957 - 2003 aeroclubul a fost gazda a 31 din cele 48 de ediţii ale Campionatului Naţional de planor zbor distanţă, fără a mai enumera cantonamentele lotului naţional, concursuri interjudeţene şi internaţionale, mitingurile şi demonstraţiile aeriene. În anul 2006, aeroclubul a fost gazda celei de-a 47 ediţie a Campionatului Naţional de planorism. Piloţii planorişti performeri împreună cu instructorii de zbor au participat la acţiunea demonstrativă organizată cu ocazia deschiderii Aeroportului Internaţional Iaşi, unde s-a efectuat şi remorcajul de 3 planoare.
Dintre piloţii planorişti performeri care au reprezentat cu cinste aeroclubul amintim pe: Alexa Ioan, Pavel Ioan, Otinjac Aurel, Gâlcă Gheorghe, Cotovanu Elena, Cotofana Vasile, Zinvei Petru, ultimii doi fiind recompensati de F. A. I. cu diploma internationala "Paul Tissandier". Toţi aceştia şi alţii sunt maeştri ai sportului iar Galca Gheorghe este "Maestru emerit".
Pentru a obţine rezultatele menţionate o contribuţie însemnata au avut-o de-a lungul timpului instructorii de zbor: Matei Alexandru, Vechiu Ioan, Galca Gheorghe, Cotofana Vasile, Cernisev Paul, Aftanasiu Valerian, Panzariu Claudiu, Popovici Dumitriu, Iftode Petru, Nastac Viorel, Cotovanu Elena şi multi alţii. În prezent ca instructori de zbor activează: Matei Ioan, Prisecaru Adrian, Ungureanu Traian si Obada Neculai.

Istoric paraşutism

Ca sector de activitate, paraşutismul a luat fiinţă mai târziu în cadrul aeroclubului. Pentru început, salturile se efectuau din avionul Junkers 52 iar după anul 1957 s-a început folosirea avionului AN-2, excepţie făcând mitingurile aviatice unde se folosea avionul Yak.
Activitatea sectorului de paraşutism s-a îmbunătăţit în anul 1953 când prin A.V.S.A.P. s-a dat în folosinţă turnul de paraşutism amplasat în parcul Copou, unde se efectuau salturi ghidate la platformă şi declanşate. Activitatea se desfăşura în două etape: iarna efectuându-se cursurile teoretice şi pregătirea fizică, urmate de examenele de admitere la zbor care se dădeau în prezenţa unor ofiţeri M.Ap.N. iar din aprilie începea zborul când avionul venea prin rotaţie două săptămâni la fiecare aeroclub.
Instructori de paraşutism ca Bălănescu Constantin, Tănăsescu Teodor, Negroiu Ion, Pirvan Gheorghe aveau la vremea respectivă paraşute de tipul AV-24, AV-28, T-4M, PTCH-6, salturile efectuându-se de la înălţimi de 600, 800 si 1000 de metri. Până în anul 1970 paraşutismul era considerat sport de masă.
Începând cu anul 1974 paraşutiştii aeroclubului au ocupat locuri fruntaşe la concursurile naţionale şi internaţionale(Cupa României - concurs pe echipe, Campionatul Naţional - concurs individual, Campionatul Balcanic, până în 1989 Concursul ţărilor Socialiste). În anul 1992 echipa de paraşutişti a Iaşului a stabilit recordul naţional de opt paraşute suprapuse(Lucru Relativ pe Cupola), record valabil şi în prezent.
Deasemeni intructorii paraşutişti împreuna cu paraşutiştii de performanţă au participat la multe acţiuni unde au efectuat salturi demonstrative cu paraşuta cum ar fi:
Sărbătorile Iaşiului - Sf. Paraschiva (2000-2008)
Mitingul Aerian de la Mihail Kogalniceanu - Constanţa (2001, 2006, 2007)
Aeroportul Internaţional Cluj (2002)
Ziua Marinei + plaja Costineşti (2002)
Aeroportul Internaţional Iaşi (2002, 2007)
Festivalul Usturoiului - Copălau/Botoşani (2002, 2003)
Sărbatoarea Castanelor - Baia Mare (2003)
Zilele Bucureştilor - Piaţa Victoriei (2003)
Aeroportul Băneasa - Bucureşti (2003)
Dintre parasutiştii performeri care au reprezentat cu cinste aeroclubul amintim pe Ancuţa Samuel, Bitiusca Iosif, Sacara Munteanu Ion, Macovei Constantin, Toma Elena, Graur Constantin, Lungu Ioan, Puscasu Elena ultimii trei fiind şi maestri ai sportului. Instructorii de paraşutism care şi-au adus contributia la instruirea sportivilor mai amintim pe Turcanu Valentin, Bursuc Mihalache, Perde Vasile si Moisei Mircea. În prezent de pregătirea sportivilor paraşutişti se ocupă instructorul Enghel Sorin care este şi comandantul aeroclubului.